خبرنگاران نخست وزیر سابق ترکیه: مردم را تشویق به مقابله می کنم

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران- آنکارا- احمد داوداوغلو نخست وزیر و رهبر سابق حزب عدالت و توسعه با عنوان اینکه حزب عدالت و توسعه با تغییر قانون احزاب درصدد ادامه حیات سیاسی خود می باشد, گفت: هدف بعضی مسدود ساختن راه برای انتخاب مردم است، اگر چنین اتفاقی رخ دهد به راه می افتم و مردم را در آناتولی تشوق به مقابله می کنم.

خبرنگاران نخست وزیر سابق ترکیه: مردم را تشویق به مقابله می کنم

وی که بعد از اخراج سال گذشته از حزب عدالت و توسعه اقدام به تاسیس حزب آینده نموده است, طی سخنانی در شهر زادگاه خود (قونیه) گفت: ما در اولین انتخابات بدون اینکه به کسی احتیاج داشته باشیم وارد انتخابات خواهیم شد و کسی نیز نمی تواند مانع این مساله بگردد.

داوود اوغلو اضافه کرد: اگر قصد ممانعت از ورود ما به انتخابات را دارند در آناتولی به راه می افتم و تنها با جمله السلام علیکم مردم را به مقابله فرا می خوانم.

وی در ارزیابی فرایند جدایی خود از حزب عدالت و توسعه گفت: من در داخل حزب خواهان یک محاسبه درونی و یافتن اینکه چرا محبت مردم را از دست می دهیم شدم ولی پاسخی به این سوال داده نشد و محاسبه ای نیز انجام نشد و حتی نتوانستند بگویند که ما خود مردم هستیم.

داوداوغلو با اشاره به اینکه وی به علت گفتن حقایق از حزب اخراج شد, گفت: در تاریخ دمکراسی ترکیه برای اولین بار شخصی که سالها رهبری حزب را عهده دار بود به علت گفتن حقایق اخراج شد.

داودداوغلو با عنوان اینکه بعد از نخست وزیری در طول چهار سال گذشته به هر نحوی سعی در ساکت کردن و تخریب وی شده است, گفت: ادعا می گردد که داوداوغلو از دعوای خود دست برداشته و آن را ترک نموده است، ما آنهایی که ارزشهایمان را زیر پا له و نزدیکان خود را ثروتمند و فامیلهای خود را صاحب مقام کردند, ترک کردیم.

در سالهای اخیر مخالفین شخص رجب اردوغان بارها وی را متهم نموده اند که با دست کشیدن از ارزشهای خود در داخل حزب زمینه ثروتمند شدن نزدیکانش را فراهم نموده و برای نزدیکانش و در راس آنها دامادش برات آلبایراک را که وزیر خزانه داری است صاحب مقام نموده است.

داوود اوغلو با انتقاد شدید از حزب عدالت و توسعه گفت: هدف آنان تنها کسب رای 50 درصد به اضافه یک است و افرادی که به آنان رای نداده اند را بیگانه می شمارند. آنان هرکسی که برخلاف دیدگاه آنان بیاندیشند را خائین قلمداد می نمایند .

گفتنی است، تشکیل دو حزب سیاسی جدید از سوی احمد داووداوغلو، نخست وزیر اسبق ترکیه و رهبر سابق حزب عدالت و توسعه، به نام حزب آینده و علی باباجان معاون سابق اردوغان و از معماران سیاست های مالی ترکیه در سال های گذشته به نام حزب دوا و فعالیت های این دو علیه حاکمیت حزب عدالت و توسعه بُعد و حرکت تازه ای به صحنه سیاست ترکیه داده است.

بعد از تشکیل این دو حزب و حتی در قبل از جدایی این دو رهبر از حزب عدالت و توسعه و در بعد از تشکیل احزاب سیاسی از سوی رسانه های هوادار حزب عدالت و توسعه در تیررس حملات تند و شدید قرار گرفته اند .

این دو سیاستمدار حرفه ای به خصوص داووداوغلو که سالهای بسیار طولانی در رده بالای حزب قرار داشت و از نزدیکترین افراد به اردوغان بود هم به دلیل آشنایی با شخص اردوغان و داشتن اطلاعات دست اول از تمامی رخدادهای سالهای اخیر و هم به دلیل اینکه شخصی شناخته شده در نزد جامعه ترکیه است، به رغم تمامی فشارها فعالیتهای خود را پی گرفته و ادامه می دهد. داووداوغلو در خصوص دلیل تاسیس حزب آینده گفته است: طبق برآوردهای وی و همراهانش حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان دیگر نمی تواند دست به تشکیل دولت بزند و نظام ریاستی بر حسب معیارهای دمکراسی، ضعیف عمل می نماید و این سیستم حکومتی در نهایت به دیکتاتوری منجر خواهد شد.

بعد از اعلام نتایج نظرسنجیهای مختلف در خصوص کاهش درصد آرای حزب عدالت و توسعه و متحد آن ، حزب حرکت ملی بحث هایی در جامعه سیاسی ترکیه درباره اینکه حزب حرکت ملی متحد اردوغان طرحی در مجلس ملی ترکیه برای ممانعت از انتقال نمایندگان به دیگر احزاب تقدیم ریاست مجلس ترکیه است مطرح شد.

منطبق با قوانین احزاب ترکیه، احزابی که در کل ترکیه سازماندهی شده و کنگره عمومی خود را برگزار و یا در مجلس ملی ترکیه 20 نماینده داشته و گروه پارلمانی تشکیل داده اند امکان شرکت در انتخابات را دارا می باشند.

در حال حاضر احزاب متعلق به داوداوغلو و علی باباجان هیچ کدام دو شرط یاد شده را ندارند و طبق قوانین فعلی امکان شرکت در انتخابات را دارا نیستند. در آخرین انتخابات مجلس نیز که خانم آک شنر از حزب حرکت ملی جدا شد و حزب نیک را بنا نهاد نیز امکان شرکت در انتخابات را نداشت. در شرایط آن روز ترکیه 20 نماینده از حزب جمهوریخواه خلق جدا و به حزب نیک پیوستند و بدین گونه امکان شرکت این حزب در انتخابات را فراهم کردند.

گفته می گردد حزب جمهوریخواه خلق اعلام نموده که در صورتی که امکان شرکت این دو حزب در انتخابات فراهم نباشد آماده انتقال نمایندگان خود به این دو حزب برای فراهم آوردن زمینه شرکت آنان در انتخابات است.

گرچه تغییر در قانون انتخابات ترکیه تا به امروز انجام نشده ولی بحثها در زمینه این تغییرات همچنان صحنه سیاسی ترکیه را مشغول نموده و به احتمال قوی حزب عدالت و توسعه برای داشتن دست برتر در یک انتخابات عمومی به نحوی سدی در مقابل این دو حزب ایجاد خواهد نمود.

سهند بلاگ: سهند بلاگ: با سهند بلاگ از وبسایت و وبلاگ رایگان بهره ببرید

منبع: ایرنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 101808

به "خبرنگاران نخست وزیر سابق ترکیه: مردم را تشویق به مقابله می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخست وزیر سابق ترکیه: مردم را تشویق به مقابله می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید